![]() |
| Hlavní stránka |
| Škola |
|
Doprava |
|
Táboření a kluby |
|
Reportáže |
|
Fotografie |
|
Témata |
|
Ostatní |
|
Rozcestník |
|
Ke stažení |
|
Sázky |
|
Návštěvní kniha |
|
Kalendář |
|
Kontakt |
![]() |
|
|
Železniční trať Kolín–Ledečko |
Železniční trať Kolín–Ledečko je malebná regionální trať spojující významný železniční uzel Kolín s „Posázavským Pacifikem“, tj. tratí č. 212 Praha – Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dráha prochází zemědělskou mírně zvleněnou krajinou severozápadního podhůří Českomoravské vrchoviny a představuje typickou čskou lokálku. HistorieDráha byla vystavěna Leopoldem hrabětem Šternberkovem mezi roky 1899 a 1901 jako tzv. svépomocná trať podle zákona z roku 1893 o zvelebení železnictví nižšího řádu, který umožňoval zemské subvence pro výstavbu regionálních drah, přesvědčili-li místní zájemci o stavbu zemský výbor o užitečnosti a finanční návratnosti stavby. Původní stavba zahrnovala kromě samotné trati Kolín–Ledečko též 17 km dlouhou odbočku do Kácova, tvořící dnes součást trati č. 212 („Posázavský pacifik“) a po svém dokončení opravdu vedla k rozvoji oblasti. Podél trati v letech po jejím dokončení začaly vznikat vápenky, cihelny a rozvíjel se obchod se dřevem. V roce 1906 měla jako jedna z mála státem subvencovaných drah trať natolik silný provoz, že po ní jezdily zvlášť osobní a nákladní vlaky (na většině podobných lokálek jezdily převážně vlaky smíšené). Trať byla až do roku 1925 provozována soukromou společností Místní dráha Kolín – Kácov – Čerčany, v roce 1925 byla zestátněna a dále probíhal provoz (až dodnes) pouze v režii státních drah. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 6. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 27. 10. 2023 a zobrazen celkem 31684×, naposledy dne 26. 12. 2025 v 3:44. |
||||||||||||||